Posted by : MARIVS IMPERATOR 11 Jun 2012

Am ajuns la episodul cu numarul 4 al acestui serial despre grozaviile din Pasajul Latin, fost Lipscani, din Bucuresti. Pentru a (re)citi episoadele precedente, click pe linkurile de mai jos.

In precedentele episoade am demonstrat ca afirmatia Adrianei Ivan referitoare la munca de documentare facuta de domnia sa nu este altceva decat o fraza sforaitoare, realitatea fiind cu totul si cu totul pe dos. Mie imi este foarte greu sa cred ca cineva a facut munca de documentare serioasa si, cu toate acestea, sa greseasca interpretarile scenelor de pe Columna lui Traian. Pur si simplu orice profesor de istorie, angajat al Muzeului National de Istorie a Romaniei sau orice carte despre Columna lui Traian poate explica cu destul de mult lux de amananute fiecare scena in parte. Faptul ca "lucrarile de arta" din Pasaj, in fapt niste reproduceri foarte stangace, au fost inaugurate in prezenta a doi academicieni si a unui fost presedinte al Romaniei, profesor universitar si el candva, iar acestia nu au remarcat/spus nimic despre erorile enorme, pe mine ma ingrozeste. Este o jignire adusa istoriei tale, ca popor (fara a deveni in mod gratuit nationalist), o jignire adusa celor care si-au dedicat carierele studierii izvoarelor istorice, o risipa enorma a banului public si o insulta adusa populatiei bucurestene (in ideea ca aceasta este destul de inculta incat sa nu remarce greselile grosolane). Toate acestea cu inaltul gir al primarului care "a demonstrat ca se poate"!
Daca mai sus am pomenit de faptul ca interpretarile sunt eronate, inca mai puteam credita autoarea acestor reproduceri cu o oarecare prezumptie de nevinovatie, insa ceea ce am sa va arat mai jos o sa va risipeasca si aceste nelamuriri. Pur si simplu nu mai este o greseala, ci o nesimtire si un fals hidos, o minciuna si un dezinteres in acelasi timp!
Ce au in comun luptele de la Tapae si cea de la Nicopolis Ad Istrum, afar' de faptul ca ambele au fost batalii intre daci si romani din razboiul purtat intre anii 101 si 102 AD, iar acestea s-au dat la mare distanta una de cealalata? In Pasajul Latin sunt una si aceeasi!
Ne uitam la placuta de alama, care "ne spune" ca avem in fata o reproducere dupa un fragment din lupta de la Tapa. Nu era cumva Tapae? E, ce mai conteaza un "e" in plus sau in minus acum, important este ca te aflii intr-un spatiu al normalitatii si te simti bine pe 450.000 de Euro, gandindu-te ce stramosi bravi au fost dacii si romanii, in contrast cu realitatea sumbra de azi.
 Mai sus avem reproducerea din Pasaj. Nu sunt artist, insa mi se pare ca expresia care i se potriveste cel mai bine este cea de "sculptata cu toporul". Mai jos avem scena de pe Columna pe care artista a incercat sa o imite.
Nu pot sa nu remarc imediat diferenta de finete a detaliilor intre opera de acum si cea de acum 2000 de ani. Pardon, intre copia de acum si copia de la MNIR, comandata de Romania in anii 1940 si adusa in tara abia in anii 1960, in urma interventiilor tanarului comunist dornic sa pozeze in rebel anti-sovietic, Nicolae Ceausescu. Mai jos avem scena in ansamblul sau.
Uitati-va bine la ea, caci o sa o revedeti imediat. Deci, urmarind logica Adrianei Ivan, fragmentul reprodus de domnia sa facea parte din scena care ne infatiseaza lupta de la Tapae, adica cea de mai sus. Insa nu este asa! Scena de mai sus ne arata una dintre ultimile batalii din razboiul romano-dacic din 105-106, nicidecum lupta de la Tapae, care a fost printre primele ciocniri din primul razboi dus de imparatul Traian impotriva dacilor, in 101-102!
Acum trecem la batalia de la Nicopolis ad Istrum si am sa va povestesc putina istorie, foarte pe scurt.  Dupa ciocnirea de la Tapae, din 101, soldata doar cu o victorie tactica a romanilor, acestia au fost nevoiti sa intrerupa inaintarea in Dacia din pricina iernii. Pe atunci armatele luptau foarte rar in timp de iarna, neavand suportul logistic de azi. Totusi, Decebal mizand tocmai pe acest aspect decide sa execute o ampla manevra de invaluire din Dobogrea stapanita de romani, alaturi de aliatii sarmati, buri si roxolani, dorind sa atace bazele navale de aici si sa indeparteze pericolul din fata capitalei sale, Sarmizegetusa. Facand aceasta invaluire, se dau lupte la Nicopolis Ad Istrum, Adamclisi si Marcianopolis. Desi in prima faza romanii sunt luati prin surprindere si sufera pierderi extrem de grele (o scena imediat ulterioara luptei de la Nicopolis ne arata pentru prima si ultima data legionari raniti!), imparatul Traian refuza sa slabeasca frontul din fata Sarmizegetusei si decida sa stranga in graba toate fortele disponibile in Balcani si sa incerce respinga atacul dacilor cu trupele disponibile local, imensa lor majoritate fiind auxiliari si trupe de linia a 2-a, recruti fara experienta. Cu pierderi enorme, in urma unui efort fenomenal, reuseste sa obtina o victorie importanta si pe acest front, iar Decebal se retrage. Planul sau, desi unul bun, dublat de o coordonare excelenta, peste nivelul multora dintre generalii romani, esueaza totusi din cauza unei armate mai slab echipate si pregatite.
Bun, acum, dupa aceasta laconica lectie de istorie, sa trecem la panoul din Pasajul Latin care ne infatiseaza lupta de la Nicopolis Ad Istrum.
Trecand peste imaginea grosolana a reproducerii, vedem ca de data aceasta numele bataliei este trecut corect. Scena pe care a incercat artista sa o imite este cea de mai jos.
Nu, nici aceasta nu este lupta de la Nicopolis Ad Istrum! Nu, niciodata! Este vorba de acea lupta data in muntii din Transilvania, la sfarsitului razboiului din 105-106 AD. Pentru a va convinge, am sa pun iarasi scena cu acea lupta.
Daca va uitati atent la poza de mai sus, vedem ca asa-numitele lupte de la Tapae si de la Nicopolis Ad Istrum coexista in cadrul unei singure scene! Halucinant, nu? Lucrul acesta pe mine ma scarbeste! Nu mai este vorba de o documentare eronata, ci de o nepasare si lipsa de respect dusa la paroxism. Acum, ca ne-am lamurit referitor la priceperea Adrianei Ivan de a se documenta si de a "sparge" o scena anonima din 106 AD in doua lupte distincte, sa va arat care sunt adevaratele lupte de la Tapae si Nicopolis Ad Istrum.

Lupta de la Tapae
 In stanga observam pe Traian, care urmareste lupta si ofera indicatii tactice. Soldati sai ii arata capete de daci, semn sa victoria este aproape. Observam o sarja a cavaleriei, pedestrii, dar si auxiliari germani la bustul gol. In dreapta-sus, vedem pe Jupiter in persoana care se alatura romanilor. In propaganda romana de atunci (Columna lui Traian, postata in Forumul lui Traian din Roma, era, inainte de toate, un obiect de propaganda) lucrul acesta semnifica ca zeii le sunt alaturi in lupta lor de a civiliza popoarele barbare. Ca acum SUA invadeaza tari in numele aceluiasi mesaj (termenul de civilizare a fost inlocuit cu cel de democratizare), ne arata ca nimic nu s-a schimbat. Romanii doreau aurul dacilor, americanii doresc petrolul altora. Acum, ma jos, am sa va arat scena in detaliu.
In continuare am sa va prezint scena imediat urmatoare luptei de la Tapae, care este la fel de importanta si care imi dovedeste spusele (aceasta in cazul in care nu ma credeti pe cuvant).
 In stanga scenei, in fapt o continuare a luptei de la Tapae, il vedem pe Decebal urmarind lupta, apoi, in scena propriu-zisa, il vedem pe Traian care asista la fuga dacilor din calea armatei sale, cat si stindardele legiunii care a pierdut prima lupta de la Tapae, din 87 AD. Tot acolo vedem cum dacii tineau la mare cinste, ca pe niste trofee, aceste stindarde si capetele ofiterilor capturati si ucisi.

Lupta de la Nicopolis Ad Istrum
 Aceasta este lupta de la Nicopolis Ad Istrum, nu ceea ce ne-a prezentat Adriana Ivan! Vedem in stanga-sus pe zeita noptii, care trage valul sau peste cer, semn ca batalia s-a purtat noaptea, lucru dovedit de izvoarele istorice. De asemenea, tot in stanga, vedem tot felul de auxiliari la bustul gol si trupe romane de linia a 2-a. Sus, vedem care si stindarde dacice, semn ca acestia apucasera sa formeze o fortificatie din care, sa previna sarja cavaleriei romane. Scena este una plina de dramatism, neexistand o delimitare clara intre randurile armatei romane si cea a dacilor si a aliatilor acestora, totul fiind mai mult o invalmaseala datorata faptului ca lupta s-a purtat noaptea, dar si din cauza ca trupele romane implicate in batalie nu erau dintre cele mai bune.
Acesta nu este ultimul episod despre nesimtirea din Pasajul Latin, ci vor urma si altele, caci marea majoritate a panourilor-reproduceri aflate aici sunt gresite. In curand o sa urmeze alte detalii care, in mod sigur, nu pot decat sa va supere.

{ 1 comments... read them below or add one }

  1. hai k e mijto treaba asta sa vezi ce si o iea in freza oprescu! :)))

    ReplyDelete

- Copyright © Arhitectura si urbanism in Romania -