Posted by : MARIVS IMPERATOR 7 Jun 2012

Acesta este episodul cu numarul trei al mini-serialului despre Pasajul Latin, fost Lipscani. Primele doua episoade le puteti citi aici si aici. In episodul de fata am sa arat cum o idee buna nu poate fi salvata de o punere in opera demna de o parodie si gustul amar lasat in urma, daca nu ar fi vorba de realitate.
Cea care a realizat panourile-copii dupa scenele Columnei lui Traian este Valentina Adriana Ivan. Nu stiu daca s-a documentat la Roma sau la copia Columnei de la Muzeul National de Istorie a Romaniei, insa ceea ce a rezultat este un fiasco total. Adriana Ivan a absolvit Facultatea de Arte Decorative si Design, sectia Scenografie, din cadrul Universtitatii de Arta din Bucuresti in anul 2002. In timpul facultatii, cat si in anii urmatori a participat la expozitii de pictura si desen, la Festivalul de Moda de la Bucuresti, dar si la cel din Mangalia, realizand costume si scenografie pentru diverse firme si agentii de publicitate. Punctul de cotitura in cariera artistei este anul 2004, cand incepe sa lucreze cu Primaria Bucuresti, facand saltul de la design de costume taman la reabilitare de monumente, participand la reabilitarea monumentului "Eroii Patriei". Anii urmatori cimenteaza relatia dintre Adriana Ivan si Primaria Bucuresti, Adriana Ivan ocupandu-se de noile steme ale municipiului Bucuresti si de reabilitarea fantanilor de pe Bulevardul Unirii. In anul 2009, pentru 700.000 de Euro, concepe si realizeaza "Obiect Simbol", dedicat inventatorilor din domeniul aviatiei romanesti, monument ce a fost plimbat prin toate depozitele Primariei.
In ceea ce ne priveste, in toamna anului 2010, este aleasa direct, pentru suma de aproximativ 450.000 de Euro, sa realizeze machetele "deosebite" din Pasajul Latin. In presa vremii, artista declara ca profesiunea si determinarea de a realiza ceva frumos o recomanda pentru aceste lucrari. De asemenea, a mai spus ca pretul machetelor nu este dat de materialele folosite, ci de conceptul artistic realizat de domnia sa.
Intr-un interviu acordat B365.ro, afirma ca "Pentru punerea in opera a conceptiei plastice, artistul vizual utilizeaza manopere si materiale specifice: documentare, regandirea plastica a tuturor elementelor plastice si armonizarea acestora cu locatia propusa, realizare de desene si schite, realizare priza pentru lut, realizare model din lut, realizare negativ, realizare model ghips, executare remodelari finale, cizelare – patinare suprafete, montare, transporturi materiale diverse, regie de atelier, toate materialele si manoperele tehnice, taxe si impozite datorate statului, asistenta artistica de specialitate pe tot parcursul proiectului, etc. Nu materialele rigide utilizate sunt esențiale in acest proiect, ci rezultatele finale ale conceptului plastic propus de mine. Conceptia plastica precum si punerea acesteia in opera imi apartine in totalitate. Municipalitatea a agreat ideea propusa (la acest concept plastic lucrez din 2007)".
Personal cred ca mai ramanea sa ne enumere cum isi lega siretele sa nu se incurce si cum isi prindea parul sa nu se murdareasca. Pentru exemplificarea imaginii pe care o am in minte de cand am citit aceasta declaratie, va recomand filmuletul de mai jos. Cat despre partea legata de documentare, va voi dovedi ca nu reprezinta nimic altceva decat vorbe goale!
Administratia Monumentelor si Patrimoniului Istoric afirmau atunci ca au respectat prevederile legale atunci cand au atribuit direct acestei artiste lucrarea in cauza, ca nu erau obligati sa organizeze licitatie, fiind vorba de un contract ce presupune servicii culturale, conform Ordonantei 34. Rodica Nimara, sefa Serviciului de Achizitii din cadrul Administratiei Monumentelor, afirma ca este un proiect ce a fost agreat de Sorin Oprescu, dupa ce in prealabil a existat o comisie care a vazut proiectul, iar ca pretul lucrarii a fost stabilit in urma negocierii directe cu Adriana Ivan.
Artisti precum David Sandor, Alesandru Radvan sau Dan Perjovschi afirmau ca suma este ridicola, tinand cont de faptul ca nu este o lucrare de conceptie, ci doar replici dupa scenele de pe Columna. Tot aceleasi voci spuneau si ca Adriana Ivan nu este un nume in sculptura romaneasca si ca modul in care procedeaza Primaria Generala este cel putin dubios.
Bun, revenind la vorbele goale despre care am zis ca am sa le dovedesc si sa incepem cu inceputul. Imi cer iertare pentru calitatea mai slaba a fotografiilor, da nu posed un aparat care sa fotografieze prea stralucit in conditii de slaba iluminare. Nu ma puteam folosi de blit, caci mi s-ar fi reflectat in geamul protector al panourilor.
Ce vedem in imaginea de mai sus? Explicatia gravata pe tablita de alama este ca vedem "Una dintre cetatile dacice". Asa sa fie oare?
Da, vedem ca explicatia este aceea ca avem in fata imaginea uneia dintre cetatile dacice. Eu, ca istoric, pot lesne sa va spun ca aceasta explicatie este cat se poate de eronata. Intrebarea care ma macina este cum poate afirma Adriana Ivan ca a facut o munca de documentare serioasa?
Ceea ce vedem in acest panou nu este o cetate dacica, ci una dintre fortificatiile romane de pe Limes. Limesul era frontiera externa a Imperiului Roman, alcatuit dintr-o salba de cetati, castre si puncte de observatie. Mai multe de atat, imaginea de mai sus este o cobinare a doua parti dintr-o scena de pe Columna lui Traian!
Scena este una mai lunga, asa ca am optat sa o prezint in 3 imagini. Vedem clar ca nu este vorba de o cetate dacica, ci scena originala ne infatiseaza mai multe castre si puncte de observatie de pe frontiera, repetitia cu care incepe scena sugerandu-ne ca vedem o linie defensiva continua. Vedem ca langa punctul de observatie sunt doua capite de fan, ceea ce ne indica o unitate de cavalerie, busteni asezati ordonat, care indica ori faptul ca urma sa se construiasca ceva, dar cel mai probabil ca era un rug folosit ca si semnal luminos in caz de atac, dar vedem si garzi care pazesc aceste fortificatii din afara zidurilor. Lucrul acesta denota incordare, iminenta unui atac, cat si teama de un atac preventiv al dacilor. Vedem de asemenea ca aceste fortificatii au faclii care ard, lucru omis de reproducerea Adrianei Ivan, ceea ce ne arata ca scena pe care o urmarim se desfasura noaptea, iar santinelele erau vigilente. Cel mai probabil asistam la o bucata din frontiera de pe Dunare, lucru sugerat de apa care curge prin fata liniei fortificate. Un alt lucru care ne dovedeste ca nu avem in fata razboinici daci este faptul ca pe scuturile soldatilor se pot vedea emblemele unitatilor de care apartin, lucru pe care dacii nu il faceau. Daca nu ma credeti, va rog sa va documentati pe aceasta tema. Exista zeci de carti despre Columna, scrie de istorici de prestigiu, atat din Romania, cat si din strainatate.

Acum, ca v-am captat atentia, va spun ca urmatoarele episoade din serial vor fi destinate explicarii fiecarui panou in parte. Pentru mine, repet, este halucinant sa vad cum sunt gresite, dar ma si mira faptul ca nimeni nu a sesizat acest lucru. Nici populatia bucurestean, nici oameni de cultura, presa sau cei doi academicieni care au fost prezenti la inaugurarea pasajului modernizat.

[Episodul 1] [Episodul 2] [Episodul 3] [Episodul 4] [Episodul 5] [Episodul 6]

{ 9 comments... read them below or Comment }

  1. Gogus Lehlianus7 June 2012 at 15:54

    Eeeeeeeee...când ești prieten cu cine trebuie normal că primești tot felul de contracte și așa "mici greșeli", cum ar fi niște explicații eronate, nici nu se observă. Cum ai zis tu mai sus n-a observat absolut nimeni...nici măcar ziarele, care găsesc tot felul de tâmpenii și inventează câte și mai câte, n-au scris nimic.
    Revenind la "prieteni"...cu cine o fi prietenă Adriana Ivan??? Asta ar fi interesant de aflat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Corect! Nu conteaza ce stii, conteaza pe cine stii.

      Delete
    2. Ma bucur ca nu sunt singurul pe care Pasajul Latin il oripileaza. Este un esec lamentabil, ce aduce a spoiala ultimilor ani de comunism. Dezgustatoare si explicatiile fufei cu conceptul.

      Delete
  2. Ar fi grozav daca un ONG smecher ar da in judecata Primaria pt cheltuirea nejustificata a acestei sume. Doar argumentele de mai sus si ar fi de ajuns. Si cel mai idiot sculptor si-ar da seama ca , cu 450 000 euro poti ridica un monument important de bronz, nu niste cacaturi de ipsos, niste replici studentesti fara nici o valoare, nici documentar-istorica, nici decorativa. E chiar strigatoare la cer smecheria asta si nu ar trebui lasata nepedepsita... Daca nu reactioneaza chiar nimeni (in afara de voi), chiar ca ne meritam soarta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asa, si cacturile de harti de hartie asa zis istorice cu care mata ai inundat toate pietele cum se cheama daca nu smecherie ieftina? Si cei care au cheltuit banii pe ele ce ar trebui sa pateasca?.....deci, gura mica ca necazul matale este mai mare.....

      Delete
    2. @Radu Oltean - ai perfecta dreptate! Totusi, nici macar colegii de breasla nu au preluat prea mult aceasta serie de articole.

      Delete
    3. @Anonim - nu inteleg la ce faceti referire.

      Delete
  3. Ce mizerabil esti Anonimule! Faci referire la lucrarile mele de grafica publicate sub forma de afise istorico-educative si pe care le vand cinstit prin muzee si din care castig foarte prost. Eu cel putin educ poporul asta si nu iau bani enorm de multi pe degeaba. Atacul tau la adresa mea e nemotivat si fara sens. Arta mea nici nu se poate compara cu ticalosia si evidenta coruptie de care vorbeste MARIUS IMP. in acest articol. Poate oi fi chiar autoarea mizeriei din Pasaj sau un apropiat ei. In felul asta atacul impotriva mea e explicabil....

    ReplyDelete
  4. @Anonymous: Ai impresia ca se compara ceva ce se vinde pe piata libera cu un contract cu statul? Cred ca dumneata iti faci si iluzii ca iei megawattul la acelasi pret cu Patriciu. Mai informeaza-te. Fara a constitui un atac la adresa lui Radu Olteanu, te intreb un lucru: ce ai prefera, sa cumpar eu un cacat cu fundita (la propriu, sa zicem, de dragul argumentarii) si sa il expun la mine in sufragerie, sau sa il cumpar din banii tai, si apoi sa il expun in mijlocul orasului?

    ReplyDelete

- Copyright © Arhitectura si urbanism in Romania -